donderdag 10 september 2009

ONDERSTE BOVEN

Vanaf het moment dat we de rebel ONS bezit mochten noemen is Kees met een aantal projecten bezig geweest. Eerst in zijn hoofd en vervolgens wordt de daad bij het woord gevoegd. In de loop van de tijd heeft hij veel gedaan om het schip 'perfect' te maken. Vaak zijn dat cosmetische en zeiltechnische dingen.

Een van zijn grote projecten heeft een veiligheids technische achtergrond (tja de aard van het beestje verloochend zich niet, he) De dingen die hij daarvoor doet, de uren die hij besteedt om na te denken en de uren die hij daarna besteedt om onderdelen en gereedschappen te zoeken en vervolgens te knutselen zijn niet meer bij te houden.


De basics van dit grote project liggen in het idee dat het schip een keer kan omslaan (onderste boven dus). De omstandigheden zijn in dat geval natuurlijk wel extreem en niet iets wat je zomaar op zou zoeken. Maar toch, als je grotere reizen maakt is ook de kans dat je ooit iets extreems mee kan maken groter. Wat gebeurt er precies als het schip omgaat, wat krijg je op je kop, wat gaat er allemaal stuk, wat kan ons 'bedreigen' en wat kan allemaal rotzooi veroorzaken.... Ik verdenk hem ervan dat hij er (zolang het project nog niet af is) regelmatig over droomt.



...een lock die snel op de koelkast geplaatst kan worden. De stang wordt vlakbij, onder de keukenkastjes, in kliksluitingen weggeborgen zolang we die niet nodig hebben...


...in de ruimtes onder het bed zitten de accu's en bergen we veel dingen weg zoals winterkleding en flessen wijn . Als we 'OM'gaan willen we dat niet op ons hoofd krijgen...



...de sluiting die Kees op de kastdeurtjes achter de bank bedacht heeft (je zal maar 20 kilo blikjes eten door de woonkamer hebben vliegen)...



...de accu's zijn zeevast gezet met klosjes hout die ook weer makkelijk opzij geschoven kunnen worden...



...het zeevast zetten van de vloerdelen is een probleem waar we nog niet 'uit' zijn. Voorlopig zorgt deze klem rond de tafelpoot ervoor dat de twee grootste delen waaronder zo'n 20 flessen water liggen, niet zomaar openvliegen...


Successievelijk zijn alle kastjes achter de banken van locks en sluitingen voorzien. Daarna zijn alles accu's zeevast gemaakt. Toen was de navigatietafel aan de beurt. Vervolgens de planken ONDER de banken. Ieder onderdeel heeft weer een eigen "probleem-stelling" en dus ook een eigen oplossing nodig. Je kan er maar druk mee zijn;))

...Aan de buitenkant van de achterste bakskist zitten ventilatie roosters. Houten schuifjes zijn gemaakt om bij zwaar weer in te kunnen schuiven. Als er dan eens een grote golf achterop komt of we gaan een keer plat...dan loopt niet meteen de hele bakskist vol water...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten