vrijdag 9 april 2010

SINT MAARTEN

...wij gooien het anker uit in Grand Case. (foto Nikki)...
Het is vandaag zaterdag 10 april 2010. We zitten al vanaf vrijdag 19 maart op Sint Maarten maar we hebben ons nog geen dag verveeld. Op vrijdag 19 maart gingen we door de Hollandse brug en zijn onmiddellijk in die buurt in het NL deel van Simpson Bay Lagoon voor anker gegaan. Na onze tocht met hans en lilian naar Anquilla hebben we op zondag 21 maart de Franse brug 'genomen' en zijn door het afgebakende kanaaltje (waarin we 2 x bijna zijn vastgelopen!) naar het Franse deel van de Lagoon voor anker gegaan. Dinsdag 23 maart zijn we verhuisd naar de Lagoon Marina. Daar hebben we een week gelegen, de accu volgeladen en uitgebreid gedouched, diesel en water getankt, de spiboom en een kromgebogen scepter laten repareren en met hulp van Hans alle (ALLE) was en de eerste grote boodschappen gedaan. Dinsdag 30 maart zijn we verhuisd naar Oysterpond. Terwijl de vrouwen in de vlindertuin zaten hebben Kees en de twee Hansen haar op hun borst gekregen door de Rebel veilig via de tricky ingang Oysterpond binnen te loodsen. Op donderdag 1 april hebben we de 1e verjaardag van onze grote reis EN de 22ste verjaardag van The Parachute Case samen met de 26ste verjaardag van Nikki op passende wijze in de zon gevierd! Nadat we Djen en haar gezin hadden uitgezwaaid zijn we vrijdag 2 april in de baai van Grand Case voor anker gegaan. We hadden wel weer eens behoefte om 's morgens vanaf de boot in het schone water te kunnen plonzen. Samen met een stel andere NL-ers zijn we in het Paasweekend van het gezellige maar lawaaierige Grand Case naar het lieflijke eiland Tinte Marre en tenslotte naar super heldere baai bij Ile de Pinel op 'vakantie' geweest. Op Paaszondag 4 april zijn we verhuisd naar de baai van Philipsburg om in traditie (na sinterklaas, kerst en oud-en-nieuw) samen met de "Waterman" paaseieren te verven.

...hans, joyce, wij en nikki op het verboden strand (foto djen)...

...nikki en trees chillen onder de palmboom (foto Djen) ...

..op 1 april vieren we alle verjaardagen met Hans en Lilian en de Graafjes tijdens een etentje in de oysterpond 'dinghy dock cafe' (foto Djen)...

...gewapend met de 'juiste' handdoeken genieten we op 1 april stiekem van de faciliteiten van het 5 sterren westend beach hotel. Aan het eind van het zwembad zit je op een barkruk lekker met je gat in het warme water aan de bar (foto Djen)...

Sinds dinsdag 6 april zien we een verandering in het weer optreden. De grote hoeveelheid lage drukgebieden die elkaar al twee weken lang ( zolang we het in de gaten houden) met grote snelheid vanaf het US vaste land in oostelijke richting over de oceaan verplaatsen, maken voor het eerst plaats voor een hoge drukgebied. Het wordt kouder op Sint Maarten(de temperatuur zakt van 31 naar 26 graden) als de noordelijke wind aantrekt.
En WIJ? wij worden nu echt zenuwachtig! De eerste NL boot is zondag al naar de Azoren vertrokken. Wij vinden dat op dit moment nog niet verantwoord. Maar de boot wordt nu wel goed op z'n kop gezet: schoonmaken, opruimen en opnieuw indelen. Warme zeilkleding wordt onder het bed vandaan gehaald, boodschappen lijstjes worden aangevuld en we mengen ons actief onder de lokale cruisers gemeenschap om 2de hands dieseljerrycans te scoren en informatie over de trans atlantische oversteek te delen.

1. hoi daar, spannend de trip terug (we leven mee), inmiddels hier ook weer de start van het zeilseizoen. Net nog een boot aangekomen vanuit de Azoren.
    Mooi weer hier, maar nog wel koud,