vrijdag 13 februari 2009

WINDVAAN INSTALLATIE

Voor een lange tocht is het heel plezierig (bijna onontbeerlijk zou ik bijna zeggen) om een automatische stuurinrichting op de boot te hebben. Als de koers, het weer en de wind een beetje regelmatig zijn is daar dan ook heel goed mee te werken. Zo spaar je je krachten met name op de tochten die soms uren-, dagen- of wekenlang kunnen duren. Je kan dan wat eten en drinken en rustig om je heen kijken inplaats van midden in de nacht 4 uur lang intensief achter het stuur te staan.



Wij hebben op de 'Rebel' 2 automatische stuur systemen. De een is elektrisch, daar heb je energie of stroom voor nodig. Elektra is naast water een schaars product op zee. Daar wil je heel erg zuinig mee omgaan. Dus hebben wij ook een installatie die gebruik maakt van de energie van de wind: de zogenaamde 'windvaan' installatie.



Om je een idee te geven hoe eenvoudig en tegelijk ingenieus dit apparaat is laat ik je graag even meegenieten met onze proefvaart : hij is met vlag en wimpel geslaagd (nu nog een naam bedenken;)


2 opmerkingen:

  1. Trees, je bent toch wel een supervrouw. Sorry Kees, jou ken ik niet, maar ik denk dat je het wel met me eens bent. Op onze zeilreis tussen de Hebriden was je al een geweldige zeiler, maar dat is natuurlijk een vijver vergeleken met waar je nu heengaat. Ik zal met veel aandacht en spanning jullie reis volgen. IK WENS JULLIE EEN BEHOUDEN VAART EN VEEL GELUK EN GEZONDHEID SAMEN. Georges.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Trees en Kees,

    HE-LE-MAAL top!! Jullie eigen droom uit laten komen....Respect.
    Een hele mooie reis en tijd toegewenst.

    Bart B te A.

    BeantwoordenVerwijderen