donderdag 25 februari 2010

DOMINICA 1 =van martinique naar dominica=

...Dominica is het meest zuidelijke eiland van de Leeward Islands....

...daar ligt Roseau, de hoofdstad van Dominica...
Vrijdagochtend vroeg 19 feb vertrekken we van Saint Pierre op Martinique naar Roseau op Dominica. Voor Dominica trekken we een week uit. We stellen ons er veel van voor. Maar Dominica is geen liefde op het eerste gezicht. We geven het dus even de tijd! De holy pilot (van Chris Doyle) noemt het een 'unspoiled' eiland. Op het eerste gezicht noemen WIJ het eerder armoedig. Zelfde sfeer als de Kaap Verden alleen een tikje beter. Wel zien we elke dag veel Cruiseschepen de hoofdstad van Dominica (Roseau) aandoen. Wellicht een politiek/ economische keuze? Op Martinique zagen we ze niet. Maar ja op Martinique was meer welvaart, spraken ze Frans en reden ze rechts en hier hebben sommigen het echt arm, wordt een soort Engels gesproken en rijden we weer links.

...Franse vlag eruit en de vlag van Dominica en de gele Q(uarantaine )vlag erin...

...voor het eerst leggen we de dinghy aan een dinghy dock waarbij het nodig is om een anker of een lijntje uit te brengen om ervoor te zorgen dat de dinghy niet verpletterd wordt...

...eerste sunset in Dominica...
Eindelijk varen we eens met alle zeilen op. We hebben deze week maar 5-15 knopen wind. Hadden we nu maar de genua uit het stof gehaald. We hebben hem deze reis nog niet 1 keer gebruikt. Nu was het eerste goede moment in 10 maanden geweest. We hebben wel tussendoor weinig wind gehad, maar dat was altijd voor een paar uurtjes en nooit voor een hele week. Omdat we tegen alle regels in achterlijke wind van opzij hebben gaan we met grootzeil helemaal op en allebei de fokken uit toch maar effe 8 knopen door het water. We vinden het best zo! Tis wel aardig om te merken hoe intuitief we nu de zeilen zetten terwijl we een jaar geleden nog ons hoofd braken over het gebruik van de kotterfok. En dan nog... we kunnen nog steeds hee-eel wat leren!

...In het noorden van Martinique zie je al duidelijk Dominica liggen....

...we liggen vlakbij de provisorische dinghy steiger van onze huisbaas Sea Cat (de onofficiele vice-president van Dominica)....

...aan de overkant van de straat is in de bosjes een huisje gebouwd. Hier kan je tenminste nog IETS doen als je geen poen hebt...