dinsdag 17 februari 2009

WATERSHIP DOWN

Water is een eerste levensbehoefte: Een mens kan grofweg 3 minuten zonder zuurstof , 3 dagen zonder water en 3 weken zonder eten...

Onze boot heeft een watertank met een inhoud van 300 liter. Dat lijkt heel erg veel, maar wij knijpen hem als een ouwe dief als we bedenken dat we er misschien een non-stop- reis van 15 tot 20 dagen mee moeten maken. Als je namelijk 'murphy' mee laat varen dan ga je uit van pak-um-beet een tocht van 30 dagen. Het rantsoen is in dit geval 5 liter water per dag per persoon!

Als je dan weet dat een mens (in NL) gemiddeld per dag 130 liter water gebruikt, weet je meteen dat wij creatief met dit tekort om moeten gaan. Want hoe zorgen we onderweg voor voldoende water?

Eerst maar eens kijken hoe ze aan 130 liter komen, want dan weet je meteen waarop je kan bezuinigen: Douchen 60 liter - WC 30 liter - Was 15 liter - Afwas 10 liter : dat is alvast 115 liter. Snel verdiend. Dat kunnen we wel missen voor 'n poosje. Maar dan blijven er voor drinken, voedsel bereiding en diversen toch nog 15 liter over. Maar waar halen we de resterende 10 liter vandaan?

Daar hebben we alvast over nagedacht:
1. We zullen extra zuinig moeten leren omgaan met het zoete water dat we gebruiken: geen kraan maar een pompje gebruiken, plus een zout water pompje aanleggen om met zout water voor- te- spoelen en schoon- te -maken. Een watermaker kost teveel energie en ruimte, gaat snel stuk en is niet door onszelf te repareren.
2. We gaan een voorziening bedenken die regenwater op kan vangen.
3. We zullen voor de grotere overtochten extra jerrycans meenemen om water in op te slaan.
4. Een regendouche fabriceren.

Nog in ontwikkeling zijn :
Een jas van spons ( om na een regenbui uit te kunnen sucken)
een (in- geval- van- nood- her- te- gebruiken) waterbed
en een plastic-vacuum-kostuum (om alle lichaamssappen binnen te houden).

Hmm en als jij nog ideeen hebt?...

4 opmerkingen:

  1. ik denk niet dat ik ik iets nieuws vertel, maar vannacht zag ik op Discovery een ionteressant item; hoe overleef ik een scheepsramp. daarin werd verteld wat je wel en zeker niet moet doen. een van de adviezen was het zelf maken van drinkwater. over een afwasteiltje met zeewater erin en daarin een kommetje werd een ( zwart ) stuk plastic gespannen. het kommetje was verzwaard, zodat het in het midden bleef. op het zeiltje werd iets zwaars gelegd zodat het midden het laagste puint werd. na een dag was ongeveer 1 pint water in het kommetje gedistileerd. ik vraag me wel af als je veel zeegang hebt, want dan gaat je teiltje en kommetje wel tekeer denk ik. nogmaals ik denk dat je het wel weet, maar ik heb meegedacht. Georges.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanx georges, goed meegedacht. Ik heb erover gelezen, maar nog niet over nagedacht hoe te gebruiken bij zeegang...;) goed punt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Neem vislijntjes mee,(natuurlijk ook haakjes enz)
    rouwe vis bevat zoet water ,
    Dus niet drogen,zouten of koken!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zag dat het net 1 april is geworden en moest meteen aan jullie denken.
    Er is lekker weer opkomst om binnen door te varen.
    Succes met de verdere (laatste) voorbereidingen.
    X, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen