woensdag 27 mei 2009

DE BISCAY SAGA (deel 1)

Hey Hansje niet te snel ongerust zijn, we hebben niet overal internet verbinding. Zelfs niet hier in de haven. En we moesten na een inhaal slaapje effe eerst een internet cafe opzoeken voordat we iets op het blog konden gooien. Maarre...

We zijn er! LA Goruna, met rollende ER en nadruk op de oe, heeft ons na 1 dag al in haar greep.

...hier zitten we...
Twas even (zeker wel 12 uur) wennen en een cultuurschok na het Engelse marine leven, maar hier gaan we ook aan wennen! Even mijn Spaans ophalen gaat razend snel. Hola Somos aqui en Espana y hemos mucho calor y ambiente alegria. (dit is om even snel grote indruk te maken op mensen die geen woord Spaans spreken en niet zien hoeveel spelvauten erin staan)

...en dit is ons uitzicht...

De reis was erg lang, erg mooi, erg spannend, erg leuk, erg vermoeiend, erg gezellig, erg koud en een errug ge-wel-di-ge ervaring!

...over bleke maar zeer energieke stuurvrouwen en hoge zee-en...
We zijn vrijdagmorgen 22 mei om 05.15 uur vertrokken en dinsdagmorgen 26 mei om 7.15 uur arriveerden we in A Goruna (Galicia)Espana.

Van die 98 uur hebben we maar 12 uur op de motor gevaren en hebben we in totaal (niet schrikken) 593,6 nautical miles (bijna 1100 kilometer) afgelegd. Toch effe ruim 6 knopen gemiddeld voor deze classy old lady die niet op snelheid maar degelijkheid gebouwd is.

...het is hier ZO diep zodat de meter niet kan vertellen dat de bodem zo'n kilometer of 5 weg is Vind je dat geen GE-WEL-DIG idee?...
EVALUATIE
We hadden in ons noodplan wel ingecalculeerd dat het langer dan 3 of 4 dagen kon duren, dus hadden we extra eten en drinken meegenomen. Maar als je rechtstreeks, dus in 1 rechte lijn, van Engeland naar Spanje zeilt dan is de afstand eigenlijk maar 450 mijl.
...korte slaapjes in de hondekooi (dat is de bank in de woonkamer met een slingerzeiltje zodat je niet uit je bed rolt)...
De vraag wat er precies gebeurd is werd diezelfde dag nog beantwoord. Onze NL buren hier (Roel en Cees met een Victoire 1270) zijn later vertrokken en eerder aangekomen. Ook hebben ze veel minder mijlen gemaakt. Twee keer 30 jaar zeilervaring laat zich hier gelden. Wij hebben de kaarten naast elkaar gelegd en samen gekeken naar de verwachtingen en beslissingen die er genomen zijn. Leuk en Leerzaam!

FOTOOS

...zonsondergang in de golf van Biskaje zaterdag 23 mei...
Natuurlijk hebben we onderweg fotoos en filmpjes gemaakt. Het grappige is dat ik altijd dezelfde soort fotoos maak: zonsondergang of opkomst, een groooote boot

...ships passing during the day...
die dicht in de buurt komt (vinden wij namelijk heel erg eng), de zee (maar die is zo overweldigend dat je het bijna niet met foto kan zeggen) de dolfijn, de boot en weer de zonsopkomst een dolfijn en de zee enzovoorts. Wen er maar aan: dat zijn DE zeilfotoos!
...het was zo fijn (dolfijn kan je wel zeggen) met onze vrienden in de zee. Morgen speciaal voor Didi een filmpje erbij...

1. Hola amigos,
    ...wat lief...Kees slapend ..de hoofd op de tijgerkussentje!!!:-)
    Ben happy, dat jullie veilig in Spanje zitten.
    In mijn gedachten...<3, <3

Leena

2. He ontzettende stoere zeezeilers!
    Wat een gave reis!
    So cool dat er dolfijntjes met jullie optrokken.
    Ook lekker om wat van jullie avonturen weer te kunnen lezen.
    Ik hoop gauw een deel2 te kunnen vinden op jullie geweldige weblog.