donderdag 18 juni 2009

ZOEK EEN BOEK

Wij hebben Porto van Noord naar Zuid doorkruist. Hier in deze grote stad zou een hele goeie boekwinkel moeten zijn. Een soort “Nawijn en Polak” van Portugal. Een boekwinkel met een grote voorraad boeken waaronder niet alleen romans maar ook literatuur EN in meerdere talen. De zoektocht naar een boekwinkel of eigenlijk naar een paar mooie boeken begint op een ware quest te lijken. Ik ben er al enige weken mee bezig. Op mijn lijstje staan een stuk of 10 goeie boeken. De eerste die ik wil scoren is ‘English passengers’ van Matthew Kneale.

Dus ga ik in elke stad die we aandoen niet alleen naar de bakker, de wasserette en het internetcafe maar vraag ik de weg naar de boekwinkel zoals je iemand om een vuurtje voor je sigaret kunt vragen. Als je mazzel hebt raak je soms in hele leuke gesprekken verzeild (!) Maar totnutoe heb ik alleen boekwinkels met Spaanse of Portugeze boeken gevonden. Ze zien er van buiten mooi en soms zelfs bekend uit. Ook de plaatjes spreken me aan, daar niet van. Het is echter het verhaal waar ik naar verlang. En in het Spaans en Portugees kan ik daar toch minder van genieten. Ken je dat gevoel? Alleen al te weten dat je een goed boek in handen hebt. Een boek dat op je ligt te wachten voor een rustig moment. Heerlijk. Ik kan bij voorbaat al genieten van het IDEE dat ik een ongelezen aantrekkelijk boek op de plank heb liggen.

Bij een Spaans of Portugees boek kom ik niet veel verder dan plaatjes en is het grote genieten ver te zoeken. Gister zei een boekverkoper dat het seizoen nog niet was begonnen en dat hij de Engelse boeken over een maand ofzo binnen verwachte. Hij had er nog wel een paar van vorig jaar. Klappend en stoffend kwam hij na 5 minuten triomfantelijk met de trofeeen aanlopen. Drie schamele romannetjes met veel plaatjes en 2 gouweouwe die ik al kende...Ik zuchte onhoorbaar. Niet omdat ik teleurgesteld was hoor. Begrijp me goed! Het zou VRESELIJK zijn als hij nu met alle 10 mijn wens boeken op zou komen draven. Maar, laat ik zeggen, ik hou wel van een beetje quest als er tenminste af entoe schot inzit!

Voorlopig ben ik even geholpen doordat er hier in de haven van Povoa de Varzim (het is overigens de eerste keer dat ik dat zelf mee maak) een uitgebreide ruilhandel van boeken is. Ik lever al mijn gelezen boeken in en pak er een aantal die mij leuk lijken mee. Die kan ik in de volgende haven wel weer kwijt. Hoop ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten