zaterdag 10 oktober 2009

5de OVERSTEEK -2-

Email vanaf de oceaan via de korte golf radio
Zaterdag 10 oktober 2009
Van de Canarische naar de KaapVerdische Eilanden.
Positie:23.57.345 N 18.27.858 W om 08.00 uur UTC
Afgelegde afstand na 50 uur: 268 NM

...de tweede Goudmakreel of Dorade...

We zijn vanaf de Canarische Eilanden eerst naar het zuiden gevaren tot ongeveer 25 graden om van- daar- uit in een (1) streep naar "Sal" te koersen. Op de weerkaarten die we van de "spent" (Geoff en Sue bedankt!) meekregen, zagen we dat vlak voor de Afrikaanse kust (op de hoogte van die uitstekende bobbel zeg maar) altijd een tikkie meer wind stond dan verder de oceaan op. Dit gebied hebben we opgezocht en gevonden. We hebben nu continue windje 16-26 knopen (in plaats van 5- 10) die bijna van achter inkomt. Het is even stoeien en uitproberen met de zeilvoering en de windpilot, maar nu varen we lekker met alleen een grootzeil op. En maken daarmee voldoende voortgang.

Voor het eerst radio contact gehad met een NL schip de "zilvermeeuw" ( wij hebben iets met zilver) Jeroen en Babette zitten een dag achter ons. Een dag voor ons liggen Thomas en Audrey met de "Tibao" , maar zij kunnen niet meepraten, wel afluisteren;) Zowel de "zilvermeeuw" als de "Tibao" gaan naar Mindelo, op het eiland Sao Vicente dus die zien we hier niet meer.

Vannacht was weer een waar sterren festival. Het is geen straf om buiten te zitten en het kost me deze reis minder moeite om de ogen een paar uur open te houden. Geen lichtgevend alg zoals gisteren, maar deze nacht zagen we veel vrachtschepen die voor de Afrikaanse kust langs varen. Ook werden we tot op 1 mijl benaderd door een grote boot met gele zwaailamp. Maar omdat wij zo hard gingen en veel zwalkten (omtrekkende bewegingen makend ) koos hij wijselijk en bijtijds eieren voor zijn geld en blies de aftocht.

De zon staat te stralen tussen de wolken straatjes (zouden dat nou 'tradewind' wolken zijn) Kees heeft om 8 uur zijn hengel uitgegooid. De eerste 2 goud makrelen zijn binnen, dus hebben we verse vis op het menu. AjuuParaplu fijn weekend gewenst. Tot morgen.