dinsdag 20 oktober 2009

EILAND SAL


...sunrise op Sal...
Kaap Verden 14-20 oktober 2009
Ik word nogal zilt en klam wakker van opgewonden stemmen rond de boot. Ik weet het zeker, er wordt iemand vermoord of het zijn piraten. Als ik mijn hoofd buitenboord steek zie ik een aantal kleurige vissersbootjes,waarop naar mijn idee veel te veel zwarte atleten staan, om onze boot heen draaien. Onder veel geroep, geschreeuw en gewijs gooien ze visnetten met kurkendrijvers over boord terwijl een snel een rondje draaien. Wij komen uit bed, zetten een bakkie koffie en gaan geinteresseerd buiten zitten kijken hoe die mannen het fixen om het net te sluiten en weer binnen te halen. Als alle mannen aan een (1) kant van het scheepje bezig zijn al die kleine visjes binnen te halen kapseizen ze NET niet! Sommige jongens gaan met duikbril en zwemvliezen naar beneden, een ander neemt een duikfles in zijn armen , doet het mondstuk in en verdwijnt om onder water allerlei spannende dingen te gaan doen.

...vissertjes in de haven van Palmeira...

Dit ritueel herhaalt zich nog een keer of drie. Na een nacht met een beetje regen en weinig wind is het water groen-blauw en kraakhelder en het stikt van de vis. Alle kleine visjes worden gebruikt om te grillen of om als aas voor het grote viswerk te dienen, wordt ons later vertelt. En grote vissen zien we hier bij de vleet binnen komen. Elke dag liggen er wel een paar verse geelvin tonijnen op de kade. Hoe meer ze vangen hoe goedkoper het verkocht kan worden helaas. Gisteren kostte een een stuk tonijn van een kilo toch wel zeker 1 euro 50.
...dit is een (nog) complete geelvin tonijn...

MMM met een beetje sla en rijst is dit een waar koningsmaal.
...de Rebel achter anker in de baai van Palmeira. ...
Morgen ( woensdag 21 oktober) vertrekken we naar Boavista.
De verbinding met internet is nogal gecompliceerd. Dus verwacht niet te veel!
Tsjauw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten